Google
Twoja wyszukiwarka

wtorek, 4 listopada 2008

Lekarstwa kardiologiczne

Miałem dziś przyjemność tłumaczyć z angielskiego na polski podczas badania wysiłkowego EKG. Niestety okazało się, że choruje na dusznicę bolesną i ma teraz do przetrawienia sporo nowych informacji. Obiecałem też przetłumaczyć książeczki, które otrzymała na wizycie: pierwsza o niektorych lekarstwach stosowanych w kardiologii i druga o wykonywanych badaniach. są całkiem spore, dlatego będę dodawał fragmenty po kawałku, gdy znajdę czas na tłumaczenie.

Lekartwa na serce

Wersja angielska jest stworzona przez British Heart Foundation

Spis treści:
Wstęp
Dlaczego jest tak dużo różnych leków
Co robią leki sercowe
Jakimi drogami przyjmuje się te leki
Jak często należy przyjmować leki
Efekty uboczne
Wybór leku i dawki
Dlaczego używamy leków
Podział leków inhibitory ACE, leki antyarytmiczne, leki przeciwkrzepliwe, Aspiryna ( i inne leki przeciwpłytkowe), beta-blokery, Blokery kanałów wapniowych (antagoniści wapnia), leki obniżające cholesterol (oraz lipidy), leki moczopędne, nitraty, aktywatory kanałów potasowych, leki trobolityczne (rozpuszczające skrzepliny), inne leki na nadciśnienie
Inne preparaty
Inne źródła informacji

Wstęp
Uczyniono wielkie postępy w leczeniu chorób serca, w znacznej mierze dzięki wynalezieniu wielu leków. Opisujemy tu różne leki stosowane w chorobach serca - dusznicy bolesnej, (zawale) ataku serca, niewydolnści serca, zaburzeniach rytmu czy chorobach zastawek. Omówimy również leki stosowane na nadciśnienie, obniżające cholesterol i zapobiegające krzepnięciu. Wyjaśnimy dlaczego leki mogą zostać przepisane i jak działają. Opiszemy również najczęstsze działania niepożądane. Poniższy tekst nie zastąpi konsultacji lekarskiej, rozmowy z farmaceutą lub pielęgniarką, lecz ma za zadanie pomóc w zrozumieniu tego co starają się wytumaczyć.

Dlaczego jest tak dużo różnych leków?
Wiele różnych leków jest stosowanych w chorobach serca, można je jednak sklasyfikować w pewne kategorie. Ten sam lek może mieć różne nazwy handlowe, lecz zawsze na opakowaniu podawana jest również nazwa międzynarodowa, choć oczywiście mogą one być przepisane pod nazwą producenta. Czasem dwa leki są połączone w jedną tabletkę i mają oddzielną nazwę. Leki w poszczególnych grupach mają podobne właściwości, choć są między nimi różnice. Na przykład leki obniżające ciśnienie działają na różne sposoby: niektóre działają na ściany tętnic, inne na nerki a jeszcze inne na miejsca w mózgu odpowiedzialne za kontrolę ciśnienia. Jeśli z jakiegoś powodu nie możesz brać jednego z leków możliwe jest branie innego typu. Lekarze mają więcodrobinę możliwości manipulacji w doborze leczenia. Niektóre z leków są stosowane w różnych chorobach serca.

Co robią leki "sercowe"?
Większość leków używanych w chorobach serca wpływa na krążenie krwi, analogicznie jak mechanik dostraja wadliwie funkcjonujący silnik.


Drogi przyjmowania lekow kardiologicznych:
doustna - wiekszosc lekow jest przyjmowana ta droga w postaci tabletek, kapsulek czy proszkow, ktore moga byc polkniete lub rozpuszczone w wodzie
podjezykowa - gdy umieszczamy tabletke pod jezykiem i pozwalamy sie jej rozpuscic
aerosol - gdy rozpylamy lek bezposrednio pod jezyk
plastry - umieszczamy plaster zawierajacy lek na skorze i lek stopniowo sie wchlania
dozylnie - lek moze byc wstrzykniety bezposrednio do zyly lub rozpuszczony w kroplowce
domiesniowo - wstrzykniecie do miesnia, najczesciej w posladek lub udo
podskornie - wstrzykniecie leku w tkanke podskorna

Jak czesto musze brac leki?
Niektore leki przyjmujemy wylacznie wtedy gdy pojawiaja sie objawy (jak dusznica). Inne, jak te na nadcisnienie lub zapobiegajace dusznicy nalezy przyjmowac regularnie, tak jak przepisane przez lekarza (w wiekszosci przypadkow przyjmujemy je raz lub dwa razy dziennie, chociaz czasem czesciej). Zaprzestanie przyjmowania przepisanych lekow na wlasna reke moze byc niebezpieczne. Jesli pojawia sie jakies efekty uboczne, skontaktuj sie z lekarzem, lecz nie zaprzestawaj przyjmowania przepisanych lekow.

Następna strona mówi o dostępnej książeczce, w której można notować informacje o przyjmowanych lekach etc.

Efekty uboczne/działania niepożądane:
Większość eków stosowanych w leczeniu chorób serca jest dosyć bezpieczna. Groźne efekty uboczne są rzadkie. Jednakże niewielkie efekty uboczne zdarzają się stosunkowo często, dlatego powinieneś znać najczęstsze z nich. Działania niepożądane wynikają z działania leku. Dla przykładu, jeśli weźniesz zbyt dużą dawkę leków przeciw nadciśnieniu Twe ciśnienie może spaść za bardzo i będziesz czuć się słabo. Efekty uboczne to działania nie wynikające z główego działania leku np. wysypki skórne. Lekarz i farmaceuta powinni ostrzec Cię przed najczęstszymi działaniami ubocznymi przepisanych leków. Dla większej ilości informacji możesz przeczytać dołączoną do leku ulotkę. Zgodnie z prawem powinny być tam zawarte wszystkie możliwe działania uboczne, choć niektóre z nich są bardzo rzadkie.
Co jeśli wystąpią u mnie efekty uboczne? Jeśli wystąpią u Ciebie jakieś nowe objawy, ważne abyś poinformował lekarza. Nie przestawaj jednak przyjmowania leków bez porady medycznej, gdyż może być to niebezpieczne. Jeśli jesteś zmartwiony o mniejsze efekty, poradź się farmaceuty.

82 komentarze:

Anonimowy pisze...

witam
Bardzo boli mnie gardlo i zrobily mi sie jakies biale kropeczki na języczku, co to moze byc?
Mam BIOPAROX czy on mi pomorze.
poprosze o porade bo do lekarza mam dopiero jutro
http://img128.imageshack.us/img128/833/aaa20081105009eh2.jpg tu moje foto (tzn mojej jamy ustnej)
odpowiedz tu lub na email: h-d@o2.pl

Anonimowy pisze...

tu jeszcze raz link do zdjecia:

http://img128.imageshack.us/img128/833/aaa20081105009eh2.jpg

Wiktor (victor) pisze...

droga moniko. niestety bylem na dyzurze i dosc pozno odpowiadam. dobra akcja z tym zdjeciem, ale nie jestem w stanie rozstrzygnac tego czy bioparox pomoze. masz jakies inne objawy, goraczke? jezyk ma troche nalotu, sa tez kropki na jezyczku. aby wszystko rozstrzygnac i tak zobaczysz juz dzis lekarza ;) pzdr

Anonimowy pisze...

nie mam goraczki ani innych objawow, tylko bol gardla
Lekarz uznal ze to angina wirusowa i sama przejdzie
kazal brac cholinex , cerutin i hascoSept , ale czy slusznie? tego nie wiem

Wiktor (victor) pisze...

droga moniko. przy braku innych objawow i takim wygladzie gardla najprawdopodobniejsza jest infekcja wirusowa. to co lekarz zalecil, dodatkowo spozywaj duzo plynow i wygrzewaj sie w lozeczku a wszystko szybko przejdzie. pzdr

Anonimowy pisze...

dziekuje bardzo!
Fajnie ze jest ktos taki jak ty w sieci
Pozdrawiam

Anonimowy pisze...

Dowcipnie rzecz ujmując, mój problem polega na tym, że od osiemnastu lat jestem w złym humorze ;P
Chodzę do psychologa, jestem pod opieką ludzi którzy teoretycznie powinni mi zapewnić pomoc. W praktyce na to, żeby z kimś porozmawiać (mówiłam, że nie musi być psycholog) czekałam miesiąc. Po czym pani zdecydowała, że będę mieć u niej albo w poradni terapię indywidualną, chociaż ja nie mam pojęcia "czego oczekuję od terapii". Chcę mieć siłę na inne czynności niż spanie i jedzenie.
A gdy się umówiłyśmy na pierwszą wizytę "terapeutyczną", czekałam na nią przez godzinę, bo pani się spóźniła.
A rozmawiałyśmy przez pół godziny.
Mam dość psychologów, centralnie wszystkich, jak leci.
Potrafię spać kilkanaście godzin na dobę, i dalej być niewyspana. Nie radzę sobie z codziennymi sprawami. Zastanawiałam się, czy nie iść z tym do lekarza. Ale do internisty (niedawno skończyłam osiemnastkę, jeszcze się nie zapisałam), czy do psychiatry od razu? Poważnie toi brzmi i jawi mi się jako kolejny krąg piekła, a nie ratunek. Nie wiem, za co się zabrać. Z psychologiem będę się widzieć dopiero za dwa tygodnie, i znowu z całej godziny może nam się zrobić pół.
Już nie wiem co robić, nie daję rady tak funkcjonować, reaguję na wszystko jak przewrażliwiona idiotka.

Wiktor (victor) pisze...

droga unhappy. przed wybraniem sie do psychiatry wykluczylbym inne przyczyny przewleklego zmeczenia. warto chociazby zbadac jak funkcjonuje twa tarczyca i poziom cukru czy wykluczyc przewlekle infekcje czy te3z anemie. po wykluczeniu przyczyn organicznych mozna wybrac sie do psychiatry. pzdr

Gacky19 pisze...

Witam. Mam taki problem. jakis czas temu nie pamietam dokładnie kiedy okolo 3tygodni kręciło mi się w głowie i przestalo.. Teraz juz od kilku dni mam to samo tylo ze mi krew z nosa leci codziennie,( a kręci mi się w głowie tylko wtedy jak wstaje, leze na łózku i przekrecam sie na bok, czy na wprost) jeszcze nie wiem czy z tym ma cos wspolnego ale strasznie duzo pije. nie sole ani nie slodze duzo a ciagle pije. Co mi moze byc?

Anonimowy pisze...

Czyli najpierw powinnam zapisać się do lekarza pierwszego kontaktu?
Zmęczenie nie jest jedynym objawem (właściwie około południa jestem już mniejwięcej obudzona ;) to raczej taki kompletny brak mobilizacji, do niczego nie mogę się zebrać, nic mnie nie cieszy), jestem ciągle zirytowana, płaczliwa, jakby PMS rozciągnął mi się na cały miesiąc ;/

Wiktor (victor) pisze...

drogi gacky19. proponuje zbadac podstawowe badania krwi i poziom cukru. zawroty glowy sa pewnie wtorne do czegos innego. pzdr

Wiktor (victor) pisze...

droga unhappy. przy okazji lekarz pierwszego kontaktu moze Cie przepytac aby sprawdzic czy to nie depresja. pzdr

Anonimowy pisze...

Witam
Mam opuchniete policzki, bylem z tym u swojego lekarza rodzinnego i u alergologa, ktory zlecil takie badania jak morfologia, mocz, hormon przysadki i jakies badania z biochemii, wszystko wyszlo ok. Powiedzial, ze sie jeszcze zastanowi, bo na ta chwile nie wie co to moze byc. Te opuchlize mam od jakis 2-3 lat, myslalem ze jest to spowodowane tradzikiem, ale juz wlasciwie sie z niego wyleczylem, a opuchlizna jest dalej. Nie jest to spowodowane lekami na tradzik, poniewaz jak nie bralem zadnych proszkow to moja twarz rowniez byla opuchnieta. Moze ma Pan jakis pomysl co to moze byc? Jakie dalsze kroki poczynic?
Bardzo prosze o odpowiedz.

Gacky19 pisze...

Sugeruje Pan ze moge miec cukrzyce? myslalam ze w 90% ludzie starsi mają cukrzyce a ja mam dopiero 15 lat

Anonimowy pisze...

Witam, mam nadzieję, że znajdzie Pan chwilę na odpowiedź. Około 1,5 miesiąca temu pojawiły sie u mnie typowe objawy jak na tę porę roku (kaszel, bol gardla i krtani, utrata glosu, zatkany nos ale raczej bez kataru, niewielka gorączka); próbowałem leczyć się wszelkimi dostepnymi srodkami bez recepty. czesciowo pomogło jednak zostal kaszel, raczej suchy, czasem mokry - trudno to stwierdzic do konca, nasilajacy sie rano. Wylądowałem w koncu u lekarza - stwierdzil zmiany osluchowe w oskrzelach-zapisal Amoksiklav 1g-po tygodniu przyszedlem do kontroli-ciagle jeszcze kaszlalem ale juz mniej. lekarka stwierdzila ze w plucach jest czysto. to bylo w srode, po paru dniach znow bardziej kaszlalem, dzis jest jeszcze gorzej-kiedy oddycham caly czas slysze jak cos zalega w krtani, tchawicy (slychac jak swiszczy powietrze)-nie jestem w stanie tego do konca odkrztusic. do tego doszedl jeszcze bol gardla. czy powinienem znow isc do lekarza czy po prostu odczekac i probowac znow domowych sposobow?

Anonimowy pisze...

zapomnialem dodac ze nie pale a mysle ze to wazne. palą za to wszyscy inni domownicy jednak przewaznie nie w tym samym pomieszczeniu...

Wiktor (victor) pisze...

drogi marcinie. jezeli miales przewlekle tradzik to mozliwe, ze opuchlizna jest po nim pozostaloscia i moze, choc nie musi z czasem ustapic. trudno mi podac inne przyczyny, jesli wszystkie badania sa ok. pzdr

Wiktor (victor) pisze...

droga gacky. na pewno chcialbym zbadac cukier, aby wykluczyc cukrzyce. owszem, wiekszosc osob chorych na cukrzyce jest starsza (II typ cukrzycy), ale sa inne typy, ktore wystepuja u mlodych osob i moga sie rozpoczac w bardzo mlodym wieku.pzdr

Wiktor (victor) pisze...

drogi macku. radzilbym sie wybrac do lekarza, poniewaz wyglada to na nawrot choroby, warto aby lekarz osluchal twe pluca. pzdr

Anonimowy pisze...

dziękuje bardzo za szybką odpowiedź :)

Anonimowy pisze...

Pytalem swojego dermatologa czy od tradziku moze byc opuchnieta twarz, odpowiedzial ze nie. Druga sprawa ktora przemawialaby na "nie" to to, ze ta opuchlizna pojawila sie dopiero po okolo roku od pojawienia sie tradziku, ale jezeli nawet zalozylibysmy, ze jest to od tradziku, wiec dlaczego po ustapieniu tradziku opuchlizna ma pozostac? Jezeli by nie bylo przyczyny, czyli tradziku, to w jaki sposob opuchlizna moze dalej sie utrzymywac?
Prosze o odpowiedz.

Wiktor (victor) pisze...

drogi marcinie, myslalem o opuchliznie jako przerostowej pozostaci tradziku (cos w rodzaju blizny) ale jezeli pojawilsie rok po ustapieniu to jest to mniej prawdopodobne. aby ostatecznie to rozstrzygnac trzebaby pewnie pobrac wycinki zmienionych tkanek, nie wiem jak bardzo cesz sie dowiedziec co to jest... pzdr

Gacky19 pisze...

czy jest mozliwe bym miala anemie? tylko ze ja jem i sie nie odchudzam. jakie sa objawy anemi i skutki?Dzięki;)

Wiktor (victor) pisze...

droga gacky19. anemia tlumaczylaby zawroty glowy, oslabienie, szybkie bicie serca, bladosc, ale nie bardzo picie i sikanie. zrob prosze podstawowe badania krwi, gdybanie niestety moze sie ciagnac w nieskonczonosc ;) pzdr

Anonimowy pisze...

Nie wiem czy sie dobrze zrozumielismy - opuchlizna pojawila sie po okolo roku od czasu jak zaczal sie tradzik. Jezeli pobranie wycinkow rozwiazaloby sprawe to tak chyba zrobie. Gdzie moge sie udac zeby to zrobic? Moglby mi Pan jeszcze napisac jak wyglada to pobranie wycinkow tkanki, slady po tym zostaja? Jezeli by wyszlo, ze to jest od tradziku to da sie cos z ta opuchlizna zrobic?

Wiktor (victor) pisze...

drogi marcinie. pobranie wycinkow wyjsniloby sprawe, ale nie koniecznie ja rozwiazalo. nie wiem tez, zy uda Ci sie kogos rzekonac do wykonania tego bez konkretniejszych niz opuchniete policzki wskazan. pzdr

Anonimowy pisze...

Byłem u lekarza w poniedzialek. Faktycznie jest jak mówiłes-nawrót choroby. Znowu zmiany osłuchowe w oskrzelach. Dostalem Cipronex500mg na 5 dni, ale tak jak w niedziele i poniedzialek wieczorem mialem tylko niewielki stan podgaraczkowy, tak wczoraj bylo juz prawie 39st. Czy tak moze byc? Slyszalem gdzies kiedys ze goraczka jest wtedy gdy organizm walczy...

Gacky19 pisze...

Witam. Byłam ze swoim problemem dzis u lekarza i powiedziala Dr. ze mam zrobic badanie krwi i na glukoze i mocz, mam takie pytanie co moze potwierdzic mocz?? Dopiero pojde na badania w przyszłym tygodniu i się wszystko wyjaśni, miał pan racje ze to moze byc anemia, bo pani dr. spytala mnie czy mialam kiedys anemie.Dziękuje

Wiktor (victor) pisze...

drogi macku. tak, jest to mozliwe. wzrost temperatury moze wynikac z tego, ze infekcja sie tlila i dopiero teraz sie na dobrze rozpalila. w poczatkowej fazie przyjmowania antybiotyku ulega rozpadowi najwieksza ilosc bakterii i organizm odpowiada na to tak jakby byla ich duza ilosc - wzrostem temperatury. pzdr

Wiktor (victor) pisze...

droga gacky19. moc bada sie na obecnosc cukru i ketonow, pierwszy nie powinien wystepowac w moczu, duze stezenie ketonow potwierdza cukrzyce. pzdr

Unknown pisze...

Witam! Problem jest nieco dziwnej natury. Dotyczy on malzowin usznych i okolic wokol uszu. Od paru tygodni wystepuje u mnie w tych miejscach dziwne uczucie jakby napiecia miesni,w lewej malzowinie przy otworze usznym mam dziwne wrazenie "nieswojosci". Gdy ruszam glowa na lewo lub prawo czuje opor miesni. POnadto po prawej stronie mam wrazenie jakby cos ciagnelo do gory i jakby jakis miesien stale sie napinal by moc poruszyc malzowina. Dziwne i trudne do opisania. Kiedys problemu nie bylo, ale za to ruszalem czasem uszami, zupelnie bez powodu - bnie prowadzilo to jednak do bolu. Teraz rowniez mam czasami takie impulsy - czesc malzowiny poruszy mi sie. Towarzyszy mi wrazenie jakby uszy byly doklejone i nie chcialy wspolpracowac z reszta miesni twarzy. Z gory dziekuje za odpowiedz

Wiktor (victor) pisze...

drogi piotrze. sa to dosyc niespecyficzne objawy. warto by sprawdzic czy nie toczy sie w okolicy ucha jakas infekcja, moglby to np byc polpasiec - polecam wybrac sie do otolaryngologa. inna rzecz jaka przychodzi mi do glowy to jakies zaburzenia elektrolitowe np niedobor magnezu, ale pewnej diagnozy w twym przypadku nie jestem w stanie postawic. pzdr

Gacky19 pisze...

Zrobiłam wyniki i chyba mam wszystko dobrze dla sprawdzenia dla pana..:
z moczu prawie wszystko mam Neg. a URO Norm i SG 1,030, Ph 5.
z badania na cukier wynika ze mam
GLUk 96 mg/dl.a z badania morfologicznego wynika ze mieszczę się w normie. tylko LYMF= 54,5 to mam troche podwyszony... Więc co mi może być innego ?:)

Wiktor (victor) pisze...

droga gacky, a mialas badane elektrolity, jak sod, potas, magnez, wapn? mysle, ze moglyby wniesc jakies dodatkowe informacje. z tego co pamietam to kreci ci sie w glowie i duzo pijesz, tak? pzdr. wiktor

Gacky19 pisze...

Tak, kreci mi się w głowie i dużo pije ale badania na elektrolity chyba nie miałam ;]

Anonimowy pisze...

witam, jestem osoba bardzo nerwowa, wrazliwa itp. Pojawiaja sie u mnie czasem klócia po lewej stronie w okolicy piersi. Wydaje mi sie ze czasem troche wyzej, czasem troche nizej. Sporadycznie tez po drugiej stronie czyli z prawej. Generalnie zyje dosc duzym stresie od pewnego czasu i juz sama nie wiem czy to cos z sercem czy moze z nerwow. Jak sie poloze na lozku to przechodzi szybko. Dodam ze w lozku sie szybko uspokajam .. Zrobilam na razie morfologie i wszystkie wyniki mieszcza sie w normie.

Wiktor (victor) pisze...

droga kasiu. jezeli jest to klucie to malo prawdopodobne, ze jest to bol pochodzenia "sercowego". typowo jest to uczucie dusznosci, ucisku, zaciskajacego sie pasa etc klucie to raczej jakies kostno-miesniowe bole. pzdr

Anonimowy pisze...

Mam taki dziki problem... po raz 3 mam zapalenie pęcherza, znowy czesto sikam... dopiero w pon pojde po lekki do lekarza, ale boje się nocy bo pewnie spac nie bede.. co mam zrobic zeby zminimalizowac nawroty tego?

Wiktor (victor) pisze...

droga anonimie. zapewne jestes mloda kobieta (najwieksze prawdopodobienstwo nawracajacych zapalen pecherza). nawracajace zapalenia pecherza sa dosyc czeste. aby zmniejszyc ryzyko mozna zakwaszac mocz stosujac kwasne produkty w diecie, pozytywne dzialanie ma rowniez sok zurawinowy. zapewne wiesz, iz wazna jest higiena osobista, jezeli jestes aktywna seksualnie to pomaga oddawanie moczu po stosunku. jezeli zapalenia beda nawracac warto wybrac sie do urologa, byc moze istnieja jakies dodatkowe przyczyny zwiekszajace ryzyko zapalen. pzdr

Anonimowy pisze...

Mam takie pytanie, moj tata jakis czas temu chyba poł roku temu mial zawal , no i lekarz doradzil mu zeby zrobil bajpasy, trochę czytałam o tym , na czym to polega i ogolnie, ale zawsze lepiej jezeli by mi pan opisal, bo czasami ludzie przesadzaja, jak powazna jest ta operacja?

Anonimowy pisze...

A I Czy Jak Zatrzymaja bicie serca i podlacza pod maszyne to pozniej moze wiecej nie zabic?

Wiktor (victor) pisze...

drogi anonimie. mysle, ze najlepiej gdyby tato wraz z Toba przedyskutowal by cala operacje z wykonujacym ja kardiochirurgiem. jest to dosyc powazna operacja, choc wykonuje sie ja juz od dluzszego czasu i efekty sa dobre. jak przy kazdej operacji istnieje niewielkie ryzyko, iz cos sie nie uda i serce juz nie zabije, jednak to ryzyko jest stosunkowo niewielkie i z drugiej strony istnieje ryzyko ponownego zawalu i naglej smierci. jest niestety wiele niuansow wartych przedyskutowania z wykonujacym operacje chirurgiem. pzdr

Anonimowy pisze...

Witam
Mój problem polega na tym że bardzo szybko się męczę, nie chodzi o bieganie na długich dystansach tylko o takie zwykłe czynności np. pościelenie łóżka. mam 16 lat i przy wzroście 174 ważę 66 kg. Czy to mogą być problemy z sercem ?

Wiktor (victor) pisze...

drogi 16-ltni anonimie. szybkie meczenie sie przy drobnym wysilku moze wynikac z conajmniej kilku roznych przyczyn, wliczajac problemy z krazeniem. warto wybrac sie do lekarza na przebadanie i ocene wydolnosci, plus podstawowe badanie krwi, jesli uzna to za przydatne. pzdr

Anonimowy pisze...

Witam, mam takie pytanie czy to złamanie czy zbicie jednej z kosci nadgarstka, bo machnelam reka z calej sily w drzwi i najpierw bolaly mnie palce a pozniej cala dlon, a teraz od 8 godzin boli mnie nadgarstek i jak ruszam nim do przodu badz do tylu boli, oraz jak macham reka , jak pan mysli czy to zlamanie czy skrcenie czy zbicie? wiem ze jezeli nie zrobie RTG to nie bedzie pewne na 100% ale do lekarza dopiero pojde we wtorek i dodam to ze chyba mi reka nie spuchla

Wiktor (victor) pisze...

droga anonimie. jak sama wiesz do diagnozy potrzebne jest zdjecie, ale jesli nie masz opuchlizny to najprawdopodobniej nie doszlo do wiekszego uszkodzenia. warto jednak by ktos to obejrzal. pzdr

Anonimowy pisze...

jakie sa domowe sposoby na bol gardla, bo wzielam juz kilkanascie lekow do ssania i nic nadal bol jest tak samo ostry a nie chce bys chora bo za 4 dni mam egazmin..

Wiktor (victor) pisze...

droga anonimie. pomoga tabletki przeciwbolowe jak paracetamol i ibuprofen (mozesz brac je jednoczesnie) dodatkowo mozesz sprobowac plukac gardlo rozpuszczona aspiryna. a domowe sposoby, stosuj co masz pod reka, cebula czosnek, i miod z mlekiem dzialaja. pij duzo plynow i wygrzej sie w lozku i wyzdrowiejesz ;) pzdr

Anonimowy pisze...

Czym Leczyc Angine?

Wiktor (victor) pisze...

drogi anonimie. proponuje wybrac sie do lekarza aby Cie przebadal, poniewaz gdy na prawde masz angine bedziesz potrzebowal recepty na antybiotyk. pzdr

Anonimowy pisze...

Wsumie nie jestem chora, choc niedawno byłam, teraz raz na jakis czas boli mnie jeszcze gardlo, i juz 2 dzien mam goraczke, ale nie caly czas. co moze byc przyczyną gorączki?

Wiktor (victor) pisze...

droga anonimie. przyczy goraczki moze byc wiele, ale zdecydowanie najczestsza jest infekcja. czasem moze objawiac sie nawet wylacznie goraczka. pzdr

Anonimowy pisze...

Mam takie pytanie, co jakis czas kuje mnie serce, czy to moze oznaczac ze tylko z nerwow tak sie dzieje ? w jakim sensie nerwy oddzialuja na nasze serce... ostatnio przez pare dni chce mi sie sie strasz nie pic.. po jakim wiekszym wysilu jestem strasznie zmeczona.. choc kadycje mam w miare dobra..

Wiktor (victor) pisze...

droga anonimie. niestety diagnostyka bolu w klatce piersiowej jest troszke bardziej zlozona. jesli jednak odczuwasz klucie to zapewne nie jest to bol "sercowy", ktory zazwyczaj przypomina ucisk, sciskanie, wstege wokol klatki etc. unerwienie wplywa na serce przyspieszajac i zwalniajac jego akcje; jesli przez nerwy rozumiesz stres -jest on jednym z czynnikow sprzyjajacych rozwojowi chorob serca/krazenia. jesli chce Ci sie pic - warto sprawdzic poziom cukru we krwi i podstawowe badania krwi na funkcje nerek. szybkie meczenie sie oznacza, ze nie masz kondycji ;) pzdr

Anonimowy pisze...

co to moze byc... wczoraj bylo mi zimno dziwnie pozniej dzis obudzialam sie w nocy i mnie glowa bolala wiec wzielam tabletke i poszlam spac,pozniej boli mnie glowaaa,skron takk ciutke nad brwaimy i jak sie schylam to zabolii i jak siedzee to boli ;/ co to moze byc/

Wiktor (victor) pisze...

droga anonimie. niestety znowu trudno odpowiedziec bez zrobienia badan. jesli nie poprawia sie prosze wybrac sie do lekarza. pzdr

Anonimowy pisze...

jaki skład paracetamolu moze zaszkodzic watrobie? w lekach przeciwbolowych jest500 okolo a w lekach na grypie 650 mg jak bardzo to szkodzi ?

Wiktor (victor) pisze...

drogi anonimie. paracetamol moze byc bardziej toksyczny w przypadku jakichs zaburzen metabolicznych pogarszajacych prace watroby, znana jest rowniez jego zwiekszona toksycznosc u osob naduzywajacych alkoholu, ktore nale przestaly pic i biora paracetamol. maksymalna dawka dla doroslego to 4 gramy dziennie i przecietna watroba powinna sobie z nia poradzic. pzdr

Anonimowy pisze...

pani doktor przepisala mi furarginum i je biore od 3 dni, i 1-2 bylo okej i juz 2 dnia myslalam ze mi przjedzie a teraz jest 3 dzien i obiawy sie wzmocnily i w nocy nie spalam bo tylko chodzilam do lazienki, ale zmierzam do tego iz pani doktor powiedziala ze po furarginie odczekac 2 dni i isc na posiew moczu, ale skoro biore furargin to ta bakteria czy cos nie zniknie ? i badanie nic nie wskaze? czy jak ?

Wiktor (victor) pisze...

droga anonimie. najlepiej byloby zrobic posiew przed rozpoczeciem leczenia, ale u Ciebie najwyrazniej ono nie skutkuje. pani doktor chciala zapewne sprawdzic czy cos po leczeniu pozostaje czy tez wszystko jest zaleczone. jesli masz bjawy to pewnie furagin nie dziala. pzdr

Anonimowy pisze...

Mam 16 lat, i przez 2 tyg. miezylam sobie cisnienie i zawsze maxymalnie mialam 120/70 mniej wiecej a najnizsze 99/49 i przez wiekszosc czasu c. skuroczowe okolo 100 a dolne jakos trudno mi zapomietac, ale czemu mam takie cisnienie i jakie powinnam miec? osoba w moim wieku ?

Wiktor (victor) pisze...

droga anonimie. masz prawidlowe cisnienie, jezeli juz to to drugie odrobine niskie, lecz dalej ok. jezeli jestes zdrowa to w twym wieku nie czesto zdarza sie by bylo ono podwyzszone. pzdr

Anonimowy pisze...

Czym się różnią tabletki drażowane od powlekanych ?

Wiktor (victor) pisze...

drogi anonimie. nie jestem technologiem farmaceutycznym, ale wydaje mi sie, ze drazowanie to rodzaj powlekania, polegajacy na powlekaniu powloka zawierajaca cukry, tak jak w drazetkach. tabletki powlekane to szersz pojecie, gdyz powlekac mozna wieloma innymi substancjami. pzdr

Anonimowy pisze...

mógł by pan mi powiedziec co jest bardziej ryzykowne dla zdrowia? plastyka serca czy bypassy? dla 75 letniego mężczyzny ?

Anonimowy pisze...

Oo zapomnialam dodac ze ta osoba jest po rozleglym zawale serca

Wiktor (victor) pisze...

droga anonimie. nie ma niestety tutaj prostej odpowiedzi. u kazdego pacjenta oceny ryzyka i potencjalnych korzysci dokonuje sie indywidualnie biora pod uwage duzo wiecej czynnikow niz wiek. nie wiem dokladnie jak sytuacja wyglada, ale zapewne moznaby zrobic obydwie operacje za jednym razem. pzdr

Anonimowy pisze...

Witam, wiec tak, mam już stan pogorączowy od długieego czasu... no i mialam miec posiew zrobiony, ale jakos teraz czasu nie mamy, a mama narazie mowi bym poczekala ze najpierw trzeba pojezdzic po lekarzach z tata, i czekam, mam takie pytanie czy tabletyki przeciwgoraczkowe mogly by przesunac okres? ja zazwywczaj biore 2 tabletki max i to nie codziennie, bo stresow nie mam,a okres mam juz 3 lata, wiec nie to ze mam nieregularne...

Wiktor (victor) pisze...

droga anonimie. nie slyszalem o takim efekcie tabletek. zazwyczaj takie przesuniecie jest zwiazane z kombinacja czynnikow, ale jest normalne. pzdr

Anonimowy pisze...

co robić podczas zawału ? gdy człowiek jest przytomny? poza wezwaniem pogotowia? albo gdy jest bardzo wysokie ciśnienie ?nie licząc podac tabletki, chodzi mi czy połozyć okład czy co ?

Wiktor (victor) pisze...

drogi anonimie. podczas zawalu, gdy osoba jest przytomna najlepiej wezwac karetke i uspokajac pacjenta. przy bardzo wysokim cisnieniu zasadniczo podobnie, choc jesli ma sie leki to trzeba rozwazyc czy karetka jest konieczna. pzdr

Anonimowy pisze...

Ile Alkohol się utrzymuje w moczu? tzn. chodzi mi o to ile trzeba odczekać od wypicia alkoholu, zeby juz go wcale nie bylo w organizmie ?

Wiktor (victor) pisze...

drogi anonimie. alkohol ulega w organizmie przemianom i jego calowite usuniecie zalezne jest od spozytej dawki, plci, masy ciala i indywidualnego tempa metabolizmu. sa w internecie wzory pozwalajce przyblizyc ten czas, ale sa to wylcznie szacunki, gdz indywidualne roznice moga byc spore. pzdr

Anonimowy pisze...

Witam, mam takie pytanie co może znaczyć puls np. od 80-100(przy stanie spoczynku) ? a ciśnienie np. 100/49 ? U Nastolatki ? a jak mam puls 50-70 to mnie serce kuje zazwyczaj i zle się wtedy czuje ;| a ostatnio jestem cały czas zmęczona przychodze ze szkoły i nie mam siły na nic najchętniej bym tylko spała i spała. czy to są jakieś objawy ? czy tylko przemęczenie od szkoły?

Wiktor (victor) pisze...

droga anonimie. niestety moze to oznaczac wiele roznych rzeczy, sprawdzilbym podstawowe badanie krwi i funkcje tarczycy. pzdr

Wiktor (victor) pisze...

droga aniu. najlepsza jest oczywiscie biopsja. amylaza i fosfataza to raczej cos innego, chyba sie zle zrozumieliscie. pzdr

Anonimowy pisze...

A ja mam dopiero 24 lata a boje sie zawału. czasem piecze mnie w środku klatki piersiowej... Wiem ze mam słabe serce, niskie cisnienie,ale nie biore żadnych leków oprócz witamin. Czytalam o tym, że spozywanie 1 zabka czosnku dziennie daje b.dobre efekty wzmocnienia serca. czy to prawda? Może powinnam zacząć zażywać kwasy Omega? Dziekuję za poradę

Anonimowy pisze...

Szanowny Panie Wiktorze
prosze niech sie Pan odezwie na moj email irena130190@wp.pl
mieszkam w uk i stracilam dziecko, chce Pana poprosic o porade ale nie na forum. Badzo prosze o odzew. dziekuje.

Anonimowy pisze...

Witam.Jestem Kasia i mam skonczone 30 lat.Odkad urodzila sie moja coreczka lecze sie na depresje.To juz prawie trzy lata.zazywam ASERTIN 100 i MIANSEC 50.problem tkwi w tym ze miewam coraz czestrze napady tzw.leku.Objawia sie to tym ze zle sie czuje.Jest mi slabo,mam wymioty,biegunke,dusi mnie w klatce piersiowej i az sie cala trzese.Pzy kazdym takim ataku potrzebuje pomocy pogotowia a obecnie biore HYDROKZYCYNE w tabletkach ale i tak mecze sie tak przez 3-4 godziny.Obecnie mieszkam w Anglii i wiode spokojne zycie.Mam teraz innego partnera i jest nam dobrze ale ataki sa coraz czestrze.Prosze o pomoc,bo juz nie wiem jak sobie z tym radzic.Czy idzie sie zupelnie wyleczyc z depresji? I co robic zeby te ataki sie nie pojawialy

Unknown pisze...

Witam. nazywam się Honorata bardzo bym Pana prosiła o kontakt na mojego maila fanaberia2000@wp.pl nie chce o tym pisac na forum zeby wszyscy czytali a chciałabym sie poradzic ponieważ lekarze rozkladaja rece i sami nie wiedza a chodze po lekarzach juz ponad 2lata. z góry dziekuje i pozdrawiam

Anonimowy pisze...

Witam
od jakiś 4 dni boli mnie w okolicy serca czasami lekko kuje ale częściej jakby coś mi tam naciskało. Co mam robić?

Unknown pisze...

Witam, mam dość nietypowe pytanie. Jestem mężczyzną, mam 23 lata i od mniej więcej pół roku borykam się z tachykardia. Miewam skoki do około 160 uderzeń na minutę. Wczoraj rozmawiając z żoną doszedłem do wniosku ze problemy zaczęły się w momencie kiedy zmieniłem prace na obecną. Pracuje jako operator wózka widłowego.Nie podejrzewam żeby był to stres, jednak użytkuje wózek który nie ma uziemienia oraz ma uszkodzony akumulator, co skutkuje bardzo dużym tak zwanym kopaniem prądem. Czy takie wyładowania mogą mieć jakiś wpływ na pracę serca? Z góry dziękuję za odpowiedź tu lub na meila mlody1242@gmail.com