Google
Twoja wyszukiwarka

wtorek, 10 marca 2009

Śmierć profesora Religi


Profesor Religa był bez wątpienia nie tylko najsławniejszym polskim kardiochirurgiem ale w ogóle najbardziej rozpoznawanym lekarzem. Sławę zdobył przełomowymi na swój czas, heroicznymi, często wielogodzinnymi operacjami na sercu, jako pierwszy w polsce wykonał udany przeszczep serca (co jeszcze do niedawna wydawało się niemożliwe). Zapewne część sławy wynikała również z jego kontrowersyjności (sporą część życia palił papierosy) i publicznej/politycznej działalności. Niestety nawet najbardziej znany polski lekarz nie był w stanie uniknąć chorób. W 2007 wykryto u niego złośliwy nowotwór płuca, pomimo szybkiej operacji nastąpił nawrót choroby i prof. Religa zmarł w dzień kobiet 2009. Czapki z głów. Rest in peace.

33 komentarze:

stys pisze...

Witaj Wiktorze! Dwa dni temu powiększyły mi sie migdałki i udałąm sie do lekarza, Przepisał mi Amoksilav. Na usatch pojawiła mi opryszczka po lewej stronie. Po zażyciu dwóch tabletek spuchła mi lewa strona ust. Nie wiem czy to wina leku i co powinnam z tym zrobić?? Dziękuje z góry za rade ;)

Wiktor (victor) pisze...

droga stys. najprawdopodobniej wynika to z opryszczki, antybiotyk spowodowalby raczej rownomierna opuchlizne po obu stronach. pzdr

Wiktor (victor) pisze...

no i oczywisci nic nie trzeba z tym robic, powinno razem z opryszczka zniknac, jesli obrzek jest bardzo duzy mozesz wybrac sie do apteki po cos na zmniejszenie, oczywiscie jesli bedzie sie powiekszal wybierz sie do lekarza. pzdr

stys pisze...

Dziękuje bardzo za poradę :) pozdrawiam ;) aa jak na razie to stan bez zmian, choć mi sie wydaje, że to się powiększa, ale to może być już z przewrażliwienia ;(

TuCci pisze...

Witaj :)
Od 3 Dni Napuchlo mi dzionslo..
Moja babcia mowi ze to od zeba ropa sie zebrala
strasznie mi napuchl policzek :(:(
Plukam od 3 dni szlwia ale nic nie pomaga :(
Jest Czwartek a do niedzieli juznie moge tego miec co zrobic jaki jest najszybszy sposob :( ?

Anonimowy pisze...

Witaj! Od jakegoś czasu śledze Twoje blogi...jak dla mnie-bardzo ciekawe rzeczy :) - też mam trochę wspólnego z medycyną... ale teraz to mam przede wszystkim problem. Od jakiegoś czasu zauważyłam u siebie przewlekłe zmęczenie- nie daje mi normalnie żyć( po nocy jestem nie wyspana, po zajęciach na uczelni idę spać- oczy same się zamykają). Już kiedyś, kilka lat temu też tak miałam, potem minęło, i od 2 lat znów( czasem z przerwami). Ponad to mój sen( ten w nocy) jest jakby nieefektywny, jak się budzę mam wrażenie jakbym pisała 6-godzinny egzamin- tysiace myśli, snów których nie pamiętam po przebudzeniu. Czasem zdaża się,że budzę się i jestem spocona.Nie wiem czy to ma zanczenie, ale miewam też od czasu do czasu bóle kręgosłupa(odc. lędźwiowy) i okolicy lędźwiowej. Te bóle także często pojawiają się po nocy.(w dzieciństwie stwierdzono skoliozę i płaskostopie- podobno po rehabilitacji się poprawiło). Zeby tego było mało od 2 tyg., oczywiście z przerwami, mam dziwne uczucie ciepła w opuszkach raz prawej raz lewej ręki, kłucie w okolicy prawej piersi pojawiające się (o ile jest) przed miesiączką.Byłam u kilku lekarzy ale szczerze powiedziawszy nic nie powiedzieli konkretnego. Prywatnie wykonałam morfologię,badanie moczu, OB, CPR, USG jamy brzusznej,glikemię(niecały rok temu) wszystkie były w normie. Ponad to odwiedziłam ginekologa( w związku z tym "kłóciem" koło pachy, czasem pod, czasem nad prawą piersią)- dostałam informację, że nic się nie dzieje. Kiedyś( kilka lat temu jak też tak miałam z tym zmęczeniem jeden z lekarzy zlecił badanie TSH, T3,T4- ale też nie było dochyleń od normy). Sama nie wiem...trochę się boję, bo to utrudnia mi życie- to zmęczenie i w ogóle- może to syndrom przewlekłego zmęczenia ???(może coś innego hmmm...)nie wiem...proszę o pomoc.KASIA

Anonimowy pisze...

to jeszcze raz KASIA... zapomniałam dodać o zadyszce, braku koncentracji i o tym,że jak to na studiach trzeba pochłonąć pewną wiedzę a z tym też jest problem( dawniej- w liceum- nie miałam tego, czytam coś- niby wiem co czytałam a potem zero, tylko ogólny zarys wiadomości).Noi trzeba by było dodać,że trzy lata temu zmarł mój tata na nowotwór i trochę świat mi się zawalił- wszystko się zmieniło(niestety na gorsze)
P.S. Przepraszam za takie rozpisywanie się... ale wiem,że szczegółowy wywiad to podstawa dobrego rozpoznania ;)

Wiktor (victor) pisze...

drogi tucci. bardzo prawdopodobne, ze babcia ma racje. jezeli gromadzi sie ropa to trzeba dac jej ujscie, niestety plukanie szalwia to za malo i bez wizyty u dentysty sie nie obedzie. pzdr

Wiktor (victor) pisze...

droga kasiu. niestety diagnostyka stanow przewleklego zmeczenia nie jest prosta, poniewaz taka sytuacja moze wynikac z bardzo roznorodnych zjawisk. na szczescie najczesciej pomagaja podobne srodki: zadbanie o ogolny stan zdrowia. bardzo wazna jest jakosc i odpowiednia ilosc twego snu, czy przypadkiem nie chrapiesz w nocy? (poczytaj post o nie), do tego zdrowe odzywianie, regularne cwiczenia fizyczne i dbanie o rownowage psychiczna. cialo i unysl stanowia nierozerwana calosc, dlatego problemy z nauka zapewne maja to samo podloze. jezeli poprawa ogolnego stanu zdrowia nie przyniesie poprawy lub w miedzyczasie pojawia sie jakies nowe, bardziej charakterystyczne objawy mozna bedzie robic cos innego, tymczasem zalecam zdrowy tryb zycia, na prawde dziala. pzdr

Anonimowy pisze...

Witaj Wiktorze, mam taki problem ze raz na jakis czas mam takie uczucie chodza mi po lewej rece mrowki, a reka troche dretwieje od lokacia do palcow. Mialam jakis czas temu robie EKG, na rentgenie pluc (robionym do pracy) serce tez bylo w porzadku. Kiey cos takiego powinno byc niepokojace zeby sie zglosic do lekarza, nie chcialabym z kazda glupota leciec do lekarki. Pozdrawiam Ela

TuCci pisze...

Niom...ale tylko ze nie mam czasu czy jest ais sposo zeby do niedzieli..najlelepiej do jutra zeszlo :(:(
Jakiolwiek ?

Unknown pisze...

2 dni temu miałem wycięcie migdałów. Zwykły zabieg rutynowy jednak teraz moje gardło wygląda tak: http://img17.imageshack.us/img17/5633/dsc00016ubo.jpg czy ta żółta maź jest normalna?? ii to obszycie prawie całego gardła szwami :/ i ten straszny ból, w związku z tym nie wiem czy mogę jeść na siłę pomimo tego bólu.

Wiktor (victor) pisze...

droga elu. jesli jest to tylko reka a zadnego bolu w klatce piersiowej czy dusznosci nie masz to malo prawdopodobne aby mialo to pochodzenie od serca. uczucia dretwienia reki moga wynikac z jakiekos uszkodzenia nerwow odbierajacych odczucia z reki. warto zbadac sie pod tym katem. pzdr

Wiktor (victor) pisze...

drogi Tucci. jk juz pewnie sam zdazyles zaobserwowac nie zeszlo. czasem nie ma szybszych polsrodkow, jest ropa - trzeba ewakuowac. im wczesniej do dentysty tym lepiej. pzdr

Wiktor (victor) pisze...

drogi tomku. nie wiem dokladnie co sie stalo w czasie operacji i dlatego najlepiej byloby zapytac robiacego ja laryngologa. normalnie nie powinno byc takiej zoltej mazi. jesli nie masz mozliwosci to wybierz sie do lekarza rodzinnego, lub jesli stan sie pogarsza (czujesz sie ogolnie gorzej)to szybko do szpitala niech ktos Cie obejrzy. pzdr

Anonimowy pisze...

Witam serdecznie! Mam pytanie odnośnie mojej 4 letniej córki.Przez ostatnie półtora tygodnia była na antybiotyku, w związku z zapaleniem gardła. Nie goraczkowała, czuła się dobrze, była wesoła i ruchliwa i tak jest do dzisiaj. Dręczy mnie natomiast to, że kiedy wieczorem zmierzyłam jej temperaturę, to okazało się, że ma 35.5. Zastanawiam się , czy to tylko osłabienie organizmu po leczeniu, czy może być tego jakaś inna przyczyna? Pozadrawiam serdecznie Sylwia.

Wiktor (victor) pisze...

droga sylwio. temperatura nie jest wartoscia stala i jednorazowy pomiar tego rodzaju niczego nie oznacza. najczesciej wynika to z ochlodzenia zewnetrznego lub bledu pomiarowego. moga byc oczywiscie inne przyczyny, ale rozwazalbym je w przypadku dluzszego/powazniejszego obnizenia temperatury. pzdr

TuCci pisze...

Calaopuchlizna mi zeszla sama z siebie hehe ..ale niewiem czemu XD

Wiktor (victor) pisze...

no coz drogi tucci. najprawdopodobniej nie bylo to to co myslelismy ;) pzdr

TuCci pisze...

Niom Ale Wg :))))
To tam po stronie mi tk gulka zotala twarda xD

TuCci pisze...

Niom Ale Wg :))))
To tam po stronie mi tk gulka zotala twarda xD

Wiktor (victor) pisze...

drogi tucci. trudno rozstrzygnac co to dokladnie bylo. mozliwe, ze samoograniczajaca sie infekcja. przy nastepnej wizycie u lekarza daj to do zbadania. pzdr

Anonimowy pisze...

Panie doktorze jeszcze jedna sprawa, pare dni temu po tym dretwieniu reki, pojawily sie klucia delikatne raz na jakis czas u splotu zeber(chyba to splot sloneczny)... zaczynam sie denerwowac, mam chyba nerwice wiec to moze na tle nerwowym...tak jak pisalam serce na rentegnie wyszlo prawidlowo ekg tez. Boje sie tego bo mojemu dziadkowi tez dretwiala lewa reka i dostal wylewu.. ale ja mam 27 lat...

Pozdrawiam Ela

Wiktor (victor) pisze...

droga elu, nie wiem co rozumiesz przez splot zeber, mostek, zebra przy kregoslupie? klucie w klatce piersiowej w Twoim wieku ma najprawdopodobniej pochodzenie kostno-miesniowe lub nerwowe. natomiast szansa na udar/wylew jest pomojalnie niewielka. pzdr

Anonimowy pisze...

Panie doktorze to jeszcze raz ja Ela, przepraszam za tak uciazliwe pytania. Takie dziwne uczcue dretwienia i sztywnosci utrzymuje sie od trzech dni w ciagu dnia, dzis w nocy obudzialm sie z zupelnie zdretwiala reka tak ze przez kilka minut nie moglam nia ruszyc. Jak nie przejdzie do poniedzialku to wybiroe sie do lekarza bo to denerwujace uczucie. Czy moge w jakis sposob sprobowac temu zaradzic i czy moze byc to poczatek czegos powaznego..
Pozdrawiam i dziekuje za cierpliwosc

Wiktor (victor) pisze...

droga elu. trudno jednoznacznie odpowiedziec gdyz moga to byc rozne rzeczy. jesli dretwienie pojawia sie w nocy to mozliwe, ze lezac uciskasz jakis nerw w rece. pzdr

Anonimowy pisze...

nauczylem sie bardzo wiele

Unknown pisze...

Witam , od 2 dni bardzo boli mnie gardło , niby nic ssam pastylki ale nic nie pomaga , kiedy zobaczyłem moje gardło w lustrze bardzo się przeraziłem . Wewnątrz gardła mam jakby ropniaki , pełno białych kulek . Każde połknięcie śliny wiąże się z ogromnym bólem , co robić ?

P.S
Wizyte u lekarza mam dopiero za 2 dni .

Wiktor (victor) pisze...

drogi loop95, odpowiadam troche zbyt pozno, niestety wczesniej nie moglem. bardzo prawdopodobne, ze miales angine i potrzebne byly antybiotyki, szkoda, ze tak dlugo musiales czekac na wizyte. pzdr

Anonimowy pisze...

Dzien dobry! 6 miesiecy temu miałam operacje resekcji guza na prawej stopie okazalo sie ze to była wyrośl chrzestno- kostna ( Osteodroma...). Przez ostatnie 2 dni noga znowu boli obok blizny nic tam narazie nie wyczuwam ale czy jest to możliwe ze guz rośnie na nowo?? Jeżeli tak co mam zrobić??

Dziekuje pozdrawiam
Ania

Wiktor (victor) pisze...

droga aniu. owszem istnieje niewielka mozliwosc, iz guz tworzy sie na nowo, jednak jest to dosyc wczesnie po operacji aby dawal takie objawy. czasami miejsce po operacji jest po prostu bardziej wrazliwe. jesli miejsce robi sie zaczerwienione lub cos wyczuwasz wybierz sie do lekarza w przeciwnym wypadku zaczekalbym i obserwowal. pzdr

fifks pisze...

Dzień Dobry. Od jakichś 4 dni bardzo ale to bardzo bolą mnie płuca bądź klatka piersiowa. Mam 19 lat. Pale papierosy od jakichś 3 miesięcy, czy to może mieć coś wspólnego z tym i co mam zrobić ? pozdrawiam

Wiktor (victor) pisze...

drogi Tomku. potrzebowalbym troche wiecej informacji na temat tego bolu klatki i najlepiej gdybys wybral sie do lekarza rodzinnego jesli dalej masz te objawy. pzdr